מעוניין בסיוע בניהול עמותה?

    מאשר קבלת עדכונים במייל

    רשות המסים – מע"מ, מס הכנסה

    תהליך רישום העמותה ברשות המסים, פרוט המסמכים אותם יש להגיש למע"מ ומס הכנסה, קבלת תעודת מלכ"ר. מה רשות המיסים מחפשת אצל עמותה חדשה, ומה יכריע על שיקולה ברישום?

    בבואנו להתחיל פעילות של עמותה חדשה לאחר קבלת תעודת הרישום של העמותה ופתיחת חשבון הבנק, יש לפתוח תיק ברשום המסים. התחנה הראשונה ברשות המיסים הינה תחנת מע"מ.

    עלינו לגשת לתחנת מע"מ עם מספר מסמכים ספציפיים של העמותה. זולת תעודת הרישום ופרטים טכניים, יבדוק הפקיד במע"מ, בעיקר, האם הפעילות הצפויה של העמותה אמורה להיות פעילות בעלת אופי מסחרי ריווחי.

    פעילות כזו – ככל שקיימת, תדרבן את פקיד מע"מ לסווג את העמותה כעוסק ולא כמוסד ללא כוונת רווחים (מלכ"ר), ומכאן מתחילה תסבוכת מסועפת, מכיוון שהעמותה הזו, תשלם מיסים גבוהים יותר מאשר מפעל / עסק רגיל, היות והיא חייבת במס מעסיקים ומס שכר. נוסף על כך , כל מגבלות העמותות חלות עליה למרות שהיא סווגה כעסק רגיל, בקיצור – ממש לא מומלץ להיכנס לפינה כזו.

    רישום העמותה במע"מ

    פתיחת תיק העמותה מתבצעת במשרדי מע"מ האזוריים בהתאם למיקום פעילות המלכ"ר (ראו מפת פריסת יחידות רשות המסים בישראל עם כתובות, טלפונים ושעות פתיחה של המשרדים). את בקשת רישום המלכ"ר במע"מ מגישים על גבי טופס מע"מ 24.

    לבקשה, יש לצרף את המסמכים הבאים:

    • צילום תעודה מרשם העמותות.
    • תקנון העמותה.
    • מינוי חברים חתום ע"י רשם העמותות.
    • פרוטוקול מורשה חתימה חתום ע"י רואה חשבון.
    • מאזן כספי או תחזית הכנסות והוצאות ומקורות המימון.
    • ייפוי כח למייצג המבצע את רישום המלכ"ר. לאחר ביצוע הרישום עמותה מקבלת אישור הסיווג כמלכ"ר איתו יש לפנות למס הכנסה לפתיחת תיק ניכויים, לצורך דיווח מס שכר על פי סעיף 4 לחוק מע"מ. בתום הרישום במס הכנסה, יקבל המלכ"ר תעודת מלכ"ר – טופס מע"מ 805. למרות שסיווג התיק נעשה ע"י מע"מ, הדיווח מתבצע למס הכנסה.

    סיווג העמותה כמלכ"ר

    בתחילת שנות ה60, כאשר "נרקם" לראשונה חוק מע"מ בישראל, עלתה בעיה.

    פקידי מע"מ עדיין לא היו מיומנים די הצורך כדי לסווג גופים כגון מלכ"רים במקומם הראוי. מקרה מפורסם ששמעתי מפי אדם אשר היה אחד ממקימי חוק מע"מ בישראל, שמו בן יהונתן, (כהערת אגב מופיע שם זה מופיע הרבה בפסקי דין). באחד הימים הגיעה קבוצת אנשים אשר פתחו עמותה לצורך ניהול "בית אבות". פקידי מע"מ דאז, חשבו כי יש להם כאן "עסק סמוי", שכן "בית אבות" הינו עסק ריווחי וראוי, ומכיוון שכך התעקשו לסווגו כעוסק, ולא כמלכ"ר.

    עם תחילת הפעילות, החלה העמותה בבניית מבנה – אשר כרוך בהוצאות רבות, ומכיוון שבשלב הבנייה לא הייתה כל הכנסה לעמותה, נאלצו רשויות מע"מ לשלם החזרי מע"מ לאותה העמותה. לאחר דו"ח שני אשר הוגש והיה שלילי כמובן, הגיע חוליית בדיקה של מע"מ לשטח הבנייה של העמותה. אנשי מע"מ חשבו לעצמם, כי לאחר תום תקופת ההרצה והבנייה,  תתחיל העמותה להרוויח ואז תגיש דוחות חיוביים ותשלם מיסים למדינה, אך לאחר שנה וחצי, כאשר החל האיכלוס בבית האבות, התברר לרשות המיסים כי עדיין העמותה מגישה דוחות שליליים היות והיא אינה גובה תשלום מלא מרוב לקוחותיה, מכיוון שהיא עמותה. זו למעשה הסיבה בגינה רשות המיסים מסווגת את רוב העמותות כמלכ"ר. היא אינה מעוניינת לשלם כסף ולתת החזרים לעמותות אשר אינן מתנהלות בצורה עסקית, אלא כל מטרתה היא לגבות מיסים. לשם כך הוקמה. ולכן, לאור הסיפור האמיתי המובא לפניכם, חשוב מאוד בבואנו לפתוח תיק מע"מ לראות את הנולד בנוגע לענפי הפעילות ולהגדיר אותם נכון על מנת שלא תהיה בעיה בעתיד. למרות שאנו חיים בדור שבו הטפסים זמינים לכל אדם- אין תחליף לגוף מקצועי אשר מכיר את ההשלכות של כל פעולה ופועל בהתאם.

    ניהול ספרים

    מעוניין בסיוע בניהול עמותה?

      מאשר קבלת עדכונים במייל

      להעניק שירות איכותי

      ישנה ביורוקרטיה רבה המשפיעה על ניהולה התקין של עמותה. כדי שתוכלו לראות את האור ולצאת מסבך הביורוקרטיה, כל שעליכם לעשות הוא לפנות אל המרכז לניהול עמותות. צוות עובדי המרכז יסייעו בכל בעיה ויענו על כל שאלה – בזמינות גבוהה ובמקצועיות רבה.

      לחתור לעתיד טוב יותר

      רבים מאתנו מחזיקים בתשוקה אמתית לעזור לקבוצות חלשות בחברה. עם זאת, הקמתה של עמותה חדשה הינה בבחינת צעד ראשון ומשמעותי לעבר עתיד ורוד יותר. אם אתם זקוקים לסיוע בכל הנוגע לתהליך ההקמה, כמו גם שירותי הנהלת חשבונות – אתם מוזמנים לפנות אל המרכז לניהול עמותות.

      לבצע את המשימה כהלכה

      תהליך הקמתה של עמותה חדשה דורש ידע ובקיאות בהיבטים שונים וחשובים ביותר. כדי שתהליך זה יתבצע בהתאם לדרישות השונות, רצוי ליצור קשר עם המרכז לניהול עמותות. צוות עובדי המרכז ילוו אתכם שלב אחר שלב באופן המקיף והאיכותי ביותר.

      צריכים ייעוץ לפתיחת העמותה?

      פנה עכשיו ונשמח לעמוד לשירותך

        מאשר קבלת עדכונים במייל

        חברה לקידום אתרים בגוגל חברה לקידום אתרים בגוגל