מעוניין בסיוע בניהול עמותה?

    מאשר קבלת עדכונים במייל

    מתנדבים בעמותה כיצד עוברים זאת בשלום

    כיצד מטפלים במתנדבים בעמותה, מה עלינו לעשות על מנת לא להינזק בהפעלת מתנדבים ומה עלינו לעשות כאשר המתנדבים הם קטינים? כיצד רושמים שעות ערך התנדבות ומה הערך המוסף של רישום זה?

    עמותות רבות מפעילות מתנדבים במסגרת הפעילות שלהן. אולם לאחרונה, הגיעו לשולחני, מספר מקרים בהן היו מעורבות עמותות אשר הפעילו מתנדבים ובהן מתנדבים קטינים, אשר הוריהם התלוננו על כי עושים שימוש בלתי מורשה בילדיהם. דבר שהביא חקירת משטרה על מנהלי העמותה, חקירות מס בשל הלשנות, לקוחה אשר בשעה 01:00 לפנות בוקר מצאה חולית משטרה + חוליית מע"מ בביתה עורכת חיפוש, מתנדבים שנפצעו, הערות ביקורת על אי רישום שעות התנדבות ועוד.

    הביטוח הלאומי מכיר בעבודה החשובה שעושים אנשים המתנדבים לעזרת הזולת ולטובת הקהילה ולכן הוא דואג לפצות מתנדבים שנפגעו תוך כדי ההתנדבות ועקב פעולת ההתנדבות, על הנזק הגופני או הנפשי, שנגרם להם כתוצאה מהפגיעה, כפי שהוא דואג לפצות את מי שנפגעו בעבודה. הביטוח הלאומי משלם תגמולים למתנדבים בהתאם לכללים שנקבעו לגבי נפגעי עבודה, כמו כן במקרה שהמתנדב נהרג בפעולת ההתנדבות, ישלם הביטוח הלאומי לבן/בת הזוג שלו ולילדים, גמלאות תלויים בנפגעי עבודה, לרבות הכשרה מקצועית ודמי מחיה לאלמנות ויתומים.

    כ"מתנדב" נחשב מי שפועל בהתנדבות, שלא בשכר (הוצאות אש"ל הקשורות בביצוע פעולת ההתנדבות אינן נחשבות לשכר) למען זולתו, והופנה להתנדבות הזאת על ידי גוף ציבורי המוסמך להפנות מתנדבים, וההתנדבות נעשתה למטרות שיש בהן תועלת לאומית או ציבורית.

    קיימים סוגי מתנדבים שונים. במאמר זה נתייחס רק למתנדבים בעמותות, אך כאמור, קיימים סוגים שונים של מתנדבים.

    המטרות המפורטות כאן נקבעו כמטרות שיש בהן תועלת לאומית או ציבורית, כאשר כל אחת מהן כוללת גם ייזום, הכנה, ארגון, מינהל וכן עידוד ההתנדבות, לרבות גיוס משאבים לאותה מטרה והן:

    הנחלת הלשון העברית, ביעור הבערות, חינוך מבוגרים, טיפול חינוכי וחברתי בקידום משפחות, ילדים או נוער, קליטת עולים,שירותי ייעוץ לתושבים ולתיירים, טיפול בקשישים, בנכים, בחולים או במשפחותיהם; עזרה בדרך של אחזקת מעונות או מוסדות של קשישים, נכים או חולים, טיפול במשפחות שכולות, עזרה לקיבוצים, ליישובים חקלאיים או ליישובי ספר בשמירה, ביצורים, עבודות בענפי המשק, או בפעולות הדרכה חקלאית או הדרכה אחרת, ובלבד שתקופת ההתנדבות של המתנדב בפעולות, טיפול בחיילים ובמשפחותיהם, סיוע למערכת הביטחון בעבודות ביצורים, בעבודות במחסני חירום, בסדנאות, או בעבודה אחרת במחנות צה"ל וביחידותיו ובמתקני המשטרה וביחידותיה, אבטחת מוסדות חינוך או מוסדות ציבור, אבטחת פעולות חינוכיות, לרבות אבטחת וליווי טיולים ומסעות גדנ"ע, גמילה מסמים, מעישון או מאלכוהול, מניעת עבריינות, שיקום אסירים וטיפול במשפחות אסירים, פעולות תרבות על ידי אמנים מתנדבים ביחידות ובמחנות צה"ל או פעולות כאמור ביישובי ספר בתקופה שבה מתנהלות באותו  אזור פעולות איבה.הנצחת זכר השואה וחלליה, פעילות למען איכות הסביבה, שמירת הטבע והגנה על בעלי חיים.

    הפניית מתנדב לפעולת התנדבות על ידי העמותה צריכה להינתן לפני שהמתנדב התחיל בפעולת ההתנדבות ותוקפה של ההפניה הוא למשך שנה אחת בלבד, או קודם לכן, אם נקבע בה מועד מוקדם יותר.

    מתנדב הממשיך בפעילותו מעבר לשנה אחת – עליו לקבל הפניה מחודשת. על פי רוב, יש לפנות לרווחה בה פועלת העמותה המדוברת.

    מומלץ להחתים מתנדבים על טופס התנדבות, אשר כולל גם הצהרה רפואית. במקרה של מתנדבים קטינים, חובה לקבל רשות כתובה מההורים על כך שמסכימים לילדיהם להתנדב בעמותה.

    לסיום, אבקש לציין כי אף משרד התמ"ת עורך ביקורות בעניין מתנדבים בעמותות, כך למשל, באחת הפעמים בהן טיפלתי, הגיע בדיקת תמ"ת לעמותה אשר הפעילה מתנדבים. מכיוון שלא היה ברשות מנהלי העמותה טופס מתנדב, ביקשו לראות תלושי שכר. משלא הוצגו אף תלושים, קנסו אנשי התמ"ת את מנהלי העמותה בסכום גבוהה אשר עמד על קרוב ל 20.000 ₪ על כל אחד מהמתנדבים.

    מומלץ ביותר לפנות למשרדנו לקבלת הדרכה ורישום שעות ערך התנדבות.

    מעוניין בסיוע בניהול עמותה?

      מאשר קבלת עדכונים במייל

      להעניק שירות איכותי

      ישנה ביורוקרטיה רבה המשפיעה על ניהולה התקין של עמותה. כדי שתוכלו לראות את האור ולצאת מסבך הביורוקרטיה, כל שעליכם לעשות הוא לפנות אל המרכז לניהול עמותות. צוות עובדי המרכז יסייעו בכל בעיה ויענו על כל שאלה – בזמינות גבוהה ובמקצועיות רבה.

      לחתור לעתיד טוב יותר

      רבים מאתנו מחזיקים בתשוקה אמתית לעזור לקבוצות חלשות בחברה. עם זאת, הקמתה של עמותה חדשה הינה בבחינת צעד ראשון ומשמעותי לעבר עתיד ורוד יותר. אם אתם זקוקים לסיוע בכל הנוגע לתהליך ההקמה, כמו גם שירותי הנהלת חשבונות – אתם מוזמנים לפנות אל המרכז לניהול עמותות.

      לבצע את המשימה כהלכה

      תהליך הקמתה של עמותה חדשה דורש ידע ובקיאות בהיבטים שונים וחשובים ביותר. כדי שתהליך זה יתבצע בהתאם לדרישות השונות, רצוי ליצור קשר עם המרכז לניהול עמותות. צוות עובדי המרכז ילוו אתכם שלב אחר שלב באופן המקיף והאיכותי ביותר.

      צריכים ייעוץ לפתיחת העמותה?

      פנה עכשיו ונשמח לעמוד לשירותך

        מאשר קבלת עדכונים במייל

        חברה לקידום אתרים בגוגל חברה לקידום אתרים בגוגל