רשם העמותות

רשם העמותות
רשם העמותות - יחידה ברשות התאגידים שתפקידה בקרה ופיקוח על עמותות על פי חוק העמותות. בין סמכויותיו של רשם העמותות: רישום עמותה חדשה, אישור תקנון העמותה, אישור ניהול תקין, פירוק או מחיקת עמותה ועוד.

שאלות או פרטים נוספים
אנחנו לרשותכם בכל שאלה.
חסכו זמן יקר ובררו פרטים באתר
.

בישראל פועלות כחמש עשרה אלף עמותות, מתוך כשלושים אלף עמותות רשומות.

כל העמותות פועלות מתוקף חוק העמותות התש"ם – 1980, כאשר הרגולטור שלהן הוא רשם העמותות.

חוק העמותות מחליף חוק עותומאני משנת 1909 אשר הסדיר את תפקודן של  אגודות העותומאניות, ואשר היה בתוקפו עד כניסת חוק העמותות לתוקף בשנת 1980.

תכליתו הראויה של חוק העמותות היא להנהיג אמות מידה של התנהגות ראויה לכל המבקש לפעול תחת תאגיד הרשום כעמותה.

בפועל, למרות החלת חוק העמותות בשנת 1980, לא נעשה בו הרבה שימוש, עמותות רבות נהגו בצורה רשלנית, ללא קיום אסיפות כנדרש ע"פ חוק העמותות, לא הוגשו מסמכים באופן עקבי ומסודר, ולא הייתה שום תקפות וממשות לחוק זה.

למעשה – נראה כי תאגידים הרשומים כעמותות, יכלו לקבל לקופתם סכומי כסף גדולים, בין היתר מכספי תמיכה של המדינה, וכספי תורמים, אך כמעט ללא בקרה ופיקוח.

בשנת 1995 החל מהפך הדרגתי בעולם העמותות, חוק העמותות ואכיפת התקנות, עם מינויו של עוה"ד אמירם בוגט לתפקיד רשם העמותות.

עוה"ד בוגט, שמצא אי סדרים משוועים בעמותות, ביקש להגיש כתבי אישום  נגד אותן עמותות ומנהליהם, אך נתקל בבעיה טכנית "קלה". ניסוחו של החוק יצר מציאות לפיה ניתן היה להתחמק מאחריות משפטית על מחדלי העמותה.

מאז 1980 ועד היום, עובר חוק העמותות שינויים רבים, כאשר בתחילה מורה רשם העמותות הוראות הנראות סבירות בעיניו, שמטרתן בקרה והטלת רגולציה מתאימה על העמותות, אט אט התקנות מיושמות, ולאחר מכן הן עוברות בחקיקה בכנסת כתיקונים לחוק הקיים. בדרך זו מצליח הרשם להפוך את עולם העמותות למקום בו קיים קושי רב להתנהל באופן בלתי הולם.

 

עמותות תחת פיקוח ואכיפה

בשנת 1998 החליטה ממשלת ישראל, כי החל משנת התקציב 1999 יידרשו גופים הפונים בבקשה לתמיכה ממשלתית להציג "אישור ניהול תקין". אישור ניהול תקין ניתן ע"י רשם העמותות אשר בוחן בהתאם לנהלים ולקריטריונים שגובשו על ידו אם עמותה עומדת בכל דרישות החוק, ואם נכסי העמותה והתקציבים אותם היא מבקשת משמשים למימוש מטרות  העמותה בלבד. בהחלטת ממשלה משנת 2001 הורחבה חובת הצגת אישור ניהול תקין גם על עמותות הנותנות שירותים למשרדי ממשלה.

בשנת 2007 נעשה תיקון חשוב נוסף בחוק העמותות, זהו תיקון מס´ 10 לחוק העמותות, הכולל, בין היתר, הוראות חדשות בנוגע לשינוי מטרות, סמכויות ועדת הביקורת וחובה להגיש דו"ח מילולי.

 

הצורך באישור ניהול תקין

כך נוצר מצב שבו עמותות נדרשות להציג אישור ניהול תקין כדי להתקיים באמצעות קבלת תקציבים, ובפועל אישור זה הוא זה שמאפשר לרשם העמותות לאכוף את הוראות החוק. אם לא די בכך, קיימים גורמים נוספים המתנים העברת כספים לעמותות בהמצאת אישור ניהול תקין. בין היתר, ועדת הכספים של הכנסת דורשת אישור ניהול תקין מעמותות המבקשות לקבל סעיף 46 (לפיו זכאים התורמים לניכוי מס בגין תרומתם לעמותה), רשויות מקומיות, ועוד. לאחרונה החלו אף תורמים פרטיים את תרומתם בהצגת אישור ניהול תקין.

 

לכן- חשוב מאוד להבין- חוק העמותות נאכף היום באמצעות הצורך של העמותות לקבל אישור ניהול תקין. אישור ניהול תקין נותן לרשם העמותות כלים משפטיים להחיל אחריות אישית על מנהלי העמותה ולדרוש מהם להתנהל ע"פ חוק.

אתר רשם העמותות
רשם העמותות - טפסים
רשם העמותות - אגרות ותשלום
כתובת רשם העמותות: רח´ כנפי נשרים 15, ירושלים. מפה. טלפון לשכת רשם העמותות: 02-6546600
 

ניהול עמותות
ניהול עמותות
הירשם להרצאה הבאה
1599-501-888 
רשם העמותות ייעוץ לעמותות
רישום עמותה הכנה לביקורת בעמותה
תקנון העמותה הנהלת חשבונות
אישור ניהול תקין רואה חשבון לעמותה
סעיף 46 ייעוץ מס לעמותות
פירוק העמותה מדריך ניהול עמותה
חוק העמותות אבחון עמותה אונליין
חדשות ועדכונים על ניהול עמותות
רשם העמותות
                          שפורסמו לאחרונה
 רשם העמותות
 רישום גני ילדים כתאגידים
 העסקת עובדים ותשלום משכורות בעמותות
 עסקאות עם צדדים קשורים בעמותות
 חלוקת מלגות על ידי עמותות
 הכללים החלים על וועדת הביקורת בעמותה
 הגשת המסמכים לקבלת אישור ניהול תקין
 החזר הוצאות לקידום מטרות העמותה
 קבלת תרומות לעמותה ללא הסתבכות
 העברת כספים או נכסים בין עמותות
 החזר תקציב העמותה למשרדי הממשלה
 פעילות העמותה במסגרת המטרות המאושרות בלבד
 נכסים בעמותה – אופן הרישום ברשויות
 שכר חברי ועד העמותה
 שימוש באמצעי תשלום בעמותה
 איסור העברת כספים בין עמותות
 תמיכת הממשלה בעמותות
 ניהול עמותה המפעילה בית כנסת
 התמודדות העמותה עם הבנקים
 איך תעבור את הביקורת בשלום
 ניהול נכון של עמותה – מלכ"רים על הכוונת
 תיקון 10 לחוק העמותות
 גיוס תרומות לעמותה
 אחריות נושאי משרה בעמותה
 ההצלחה בגיוס תרומות לעמותה שלך
 


כתובת למשלוח דואר : ת.ד- 446 נתיבות   טלפון: 1599-501-888   פקס: 08-9942058   centeramutot@gmail.com

Blacknet.co.il - בניית אתרים
--